Selasa, Februari 02, 2010

Jewellery Gedabak

Melangut sorang dalam fantasi sambil menanti giliran yang bila entah nak sampai.
Sfera mata terlekat depan peti siaran leka tengok penyampai rancangan yang tak berapa nak hensem pun.

Neuron2 dalam otak jadi makin bosan. Kelopak mata lama dah suruh pejam.
Aku tukar posisi. Semua manusia dalam ruang tunggu klinik x-ray tu habis aku perhati.

Satu makcik ambil parking kat bangku depan. Kita namakan sajalah makcik ni Jeton. Makcik Jeton aku tengok normal je. Sama macam mak-mak aji yang kau semua biasa nampak. Styling ringkas tak over mana.

Tak lama lepas tu masuk pulak satu makcik lain. Yang ni aku nak bagi nama Makcik Kiah.

Makcik Jeton nampak Makcik Kiah.
Konversasi bermula.
"KIAHHHH! Ape kabo? Mike pun nak ngambik esrey ke?"
Makcik Kiah pun jawab la "Lahhh...Jeton! Iyele."
Diorang start bukak cerita yang aku tak ingin pun nak ambil tahu.
Sambil tu, Makcik Kiah punya tangan dihulur nak beri salam.

Tu dia...aku dah nampak dah. Makcik Kiah punya gelang emas sebesar dan selebar jam ODM cap ayam adik aku. Fuyooo makcik!
Tangan kanan Makcik Jeton pun menyambut salam sambil yang kirinya membetul-betulkan tudung.

Dahla. Takde ape yang seronok nak tengok pun. Aku tengok orang lain pulak lah.

Eh, kejap. Aku tengok balik Makcik Jeton.
Naahhh...hambek kau! Makcik Jeton buat counter attack. Betul2 tudung ade sebab rupenye.
Menjelmalah kau rantai emas labuh yang setebal tali jerut orang.

Geli hati tonton sketsa percuma depan mata :)
Mak ngah tiba2 membisik kat aku dalam nada sarkastik, "Along tengoklah. Tu la dia perangai orang perempuan. Dan2 tu jgk nak tunjuk." Aku gelak tanda paham.

Sketsa tamat.

..

Yelah Makcik Jeton, Makcik Kiah. Aku nampak la. Ye, aku kagum tengok korang punya barang kemas sebab aku tak mampu nak miliki semua tu. Koman2 pun aku pakai kalung silver karat yang ayah&mak bagi masa 17th birthday haritu je.

*tersengih*

Tu la dia...TYPICAL MALAY WOMEN. Tak ada yang boleh kalah. Segala materi yang ada kena pamerkan.
Salah satu perangai keji orang melayu bagi aku. Tiada niat menghina sebab aku sendiri orang melayu. Cakap2 pun pusing balik kat aku kan?
Tapi sorry la, aku tak dapat nak join korang sebab aku tak cukup kaya nak miliki semua tu.
Tak cukup tipikal nak melayakkan diri masuk kategori eksklusif ni.

4 ulasan:

J berkata...

lagi bape tahun ko pulak jd cmtu.

a-san berkata...

haha. aku bangga jadi MELAYU TIPIKAL.
tak nak la weii, aku nak jadi MELAYU OPEN-MINDED.

shafiq berkata...

hahhaha. standard lh tuuuu :D

a-san berkata...

haha. orang lelaki tak dapat nak main lawan2 rantai ngan gelang :DD